Wil je me wat vertellen over tabellen in Microsoft Word?

Colinda wil graag wat meer weten over het werken met tabellen. Ze schrijft: “Steeds als ik een tabel wil gebruiken doet hij net niet wat ik wil”. Bij het doorvragen blijkt dat Colinda voornamelijk wil weten hoe ze tekst in tabellen kan verwerken. Na het lezen van dit blog hebben tabellen in Word voor jou geen geheimen meer! 

Wat is er aan de hand?

Tabellen houden de gegevens mooi bij elkaar. Vaak heb je in de bovenste rij de kenmerken staan van de kolommen eronder. Bijvoorbeeld de NAWTE-gegevens (naam, adres, woonplaats, telefoon, e-mail). Als je start met een tabel wil je eerst weten uit hoeveel kolommen deze moet bestaan. Bij NAWTE-gegevens zijn dat er bijvoorbeeld 6 (ook de postcode). Maar als je klakkeloos een tabel invoegt met 6 kolommen dan is de kolombreedte altijd even groot. En dat is niet handig. Een postcode neemt stukken minder ruimte in dan een e-mailadres. 

Oplossing!

Ik kies er eigenlijk altijd voor om de breedte van de kolommen te laten overeenkomen met de inhoud: AutoAanpassen aan inhoud. Wanneer je de eerste keer dat je een tabel invoegt de optie Dimensies voor nieuwe tabellen opslaan aanvinkt worden voortaan alle nieuwe tabellen op deze manier in je document geplaatst. De eerste keer werk ik dus via het dialoogvenster dat je vindt bij menu Invoegen | Tabel | Tabel invoegen

Wanneer ik nu kies voor 6 kolommen en 2 rijen krijg ik een heel klein tabelletje in mijn document. 

Door in het eerste veld te gaan staan en de gegevens in te typen pas je vanzelf de breedte van de kolommen aan. Met de tabtoets ga je naar het volgende veld. Als je aan het einde van de rij bent gekomen brengt de tabtoets je automatisch naar de volgende regel, ook als er nog geen volgende regel was (vandaar dat het aantal rijen dat je gebruikt onbelangrijk is). 

Je kunt de eerste rij vet maken om duidelijk aan te geven dat dit de kenmerken zijn van de kolommen. Uiteraard kun je ook cursiveren of een (huis)kleur gebruiken.

Enkele tips :-)

Wanneer je een nieuwe tabel invoegt hoeft dit niet meer via het dialoogvenster. Je kiest het aantal kolommen en rijen meteen in het venster bij menu Invoegen | Tabel. Als je de dimensies hebt vastgezet wordt ook nu de breedte van de kolommen aangepast aan de inhoud.

Tip 2

Wanneer je een regel wilt tussenvoegen ga je aan het einde van de regel staan waaronder een regel moet worden toegevoegd en drukt op Enter. De nieuwe regel werkt met de kenmerken van de vorige (wat wil zeggen dat als je meteen na de “vette” regel een regel toevoegt alle velden in de volgende regel ook vet gemaakt worden).

Tip 3

Wil je een kolom toevoegen? Het makkelijkste gaat dit door één kolom van de tabel te selecteren en dan met de rechter muisknop te kiezen waar de kolom moet worden ingevoegd.

Succes Colinda!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je méér weten? Kijk eens naar de microsoft office trainingen die ik bied of vul je e-mailadres in zodat je voortaan als eerste op de hoogte gehouden wordt!